DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU CELOWEGO
PROGRAM NAUCZANIA ZAJĘĆ SPORTOWYCH Z ELEMENTAMI GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ
DLA UCZNIÓW MIASTA OPOLA
DOFINANSOWANIE
[32 000,00 zł]
CAŁKOWITA WARTOŚĆ INWESTYCJI
[64 200,00 zł]
CELE PROGRAMU
Cele główne
- Korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile to możliwe, dostanu prawidłowego.
- Niedopuszczenie do powstania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu.
- Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy.
Cele szczegółowe
- Wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościachdnia codziennego.
- Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
- Wdrożenie do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktykii korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka.
- Opanowanie przez dziecko i jego środowisko opiekuńcze wiedzy i umiejętności dotyczących spraw jego zdrowia.
Oczekiwane rezultaty
- Wiedza – Uczeń wie jak wielkie znaczenie ma dla niego prawidłowa postawa ciała i ma wiadomość,że tylko własną pracą może ją kształtować.
- Umiejętności – Uczeń potrafi prawidłowo wykonywać określone ćwiczenia korekcyjne. Zna zabawymające pozytywny wpływ na postawę ciała.
- Postawy – Efektem naszej pracy powinien być uczeń charakteryzujący się społecznie wartościowymipostawami: – mieć nawyk dbania o własne zdrowiei kształtowanie właściwej postawy ciała – wykazywać dążność do kształtowania właściwych cechcharakteru; odpowiedzialność za własne zdrowie, wytrzymałość, zdyscyplinowanie; – wykazywaćdążność do samodzielnej aktywności.
.
SPOSOBY REALIZACJI
Metody
Stosując odpowiednie metody pracy nauczyciel wspiera dzieciw uzyskiwaniu coraz lepszych efektów. Metody te powinny sprzyjać rozwojowi dziecka w sferzepoznawczej, motorycznej i emocjonalnej. Powinny nawiązywać do jego możliwości i potrzeb. Wiedzanauczyciela o prawidłowościach rozwojowych, potrzebach psychicznych oraz odchyleniach w budowiei postawie ciała, jak również rozwoju motorycznym powinna być zasadniczym kryteriumułatwiającym dobór właściwych metod i form pracy. Dla pełnej realizacji zamierzonych celównależy stosować różne metody pracy, takie jak:
- metoda zabawowo-naśladowcza
- metodabezpośredniej celowości ruchu /zadaniowa/
- metoda ścisła
- metoda ruchowej ekspresji twórczej.
Środki
Podstawowym miejscem do prowadzenia zajęć ruchowych jest sala gimnastyczna.Pomieszczenie to powinno odpowiadać określonym wymogom. Wyposażenie sali w przyrządy to:drabinki przyścienne, ławeczki gimnastyczne, materace, skrzynie. Sprzęt i przybory: kocyki,laski, piłki lekarskie, piłki ćwiczebne, chorągiewki, woreczki, kółka ringo, ciężarki, obręczeróżnej wielkości. Proponowany program przewiduje jednakże wykorzystanie do ćwiczeń równieżtypowej sali szkolnej. Należy wówczas wykorzystać przedmioty będące na jej wyposażeniu: krzesła,ławki szkolne, przybory uczniów/ książki, przybory do pisania, plecaki, zwykłe kartki , kulkiz papieru itp./ W ćwiczeniach domowych do zabaw i ćwiczeń z powodzeniem wykorzystać możnaprzedmioty codziennego użytku: stół, krzesło, koc.Do ćwiczeń oddechowych doskonale nadają się: wstążki, piłeczki pingpongowe, szmatki, luźnekartki papieru, świece, baloniki do dmuchania, piórka, a nawet zwykłe pluszowe zabawki. Doćwiczeń stóp służyć mogą różnorodne drobne przedmioty typu: wstążki, tasiemki, piłeczki,woreczki itp. Należy pamiętać, iż dużą wartość przedstawiają także ćwiczenia z partnerem,którym może być rodzeństwo, rodzice, szkolni koledzy. Poza zajęciami wewnątrz budynku planujesię prowadzenie ćwiczeń na powietrzu.
W tym celu korzystać będziemy przede wszystkim z boiskaprzyszkolnego. Zajęcia ruchowe odpowiednio dawkowanei jednocześnie uprawiane w otwartej przestrzeni przedstawiają największe walory i zapewniająmaksymalne efekty zdrowotno-rozwojowe.