UWAGA!!!!
Ze względu na sytuację epidemiologiczną realizacja programu w roku szkolnym 2020 / 2021 została zawieszona !!!
Program wsparcia edukacji przedszkolnej
w zakresie wychowania fizycznego
,, Aktywny przedszkolak”
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i zapotrzebowaniom dzieci i rodziców Międzyszkolny Ośrodek Sportowy proponuje organizację regularnych zajęć usprawniających dla dzieci przedszkoli (najstarszej grupy , dzieci sześcioletnich) miasta Opola. Możliwość organizacji regularnych zajęć ruchowych od 01 września 2017r. prowadzonych przez nauczycieli wychowania fizycznego, oprócz realizacji podstawowych celów kultury fizycznej, w dużym stopniu pozwoliłyby uatrakcyjnić ofertę edukacyjną przedszkoli miasta Opola.
Założenia organizacyjne
- Zajęcia usprawniania ruchowego prowadzone będą przez nauczycieli Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Opolu.
- Zajęcia prowadzone będą w wymiarze jednej godziny tygodniowo dla każdej grupy ćwiczeniowej.
- Nabór uczestników prowadzony będzie w miesiącu czerwcu.
- Systematyczność i aktywność dzieci na zajęciach jest rozliczana przez nauczyciela prowadzącego.
- Zajęcia mają charakter dobrowolny.
Uczestnicy programu
- Uczestnikami w/w programu są dzieci sześcioletnie z najstarszej grupy przedszkola.
Cele edukacyjne.
- Krzewienie wśród dzieci kultury fizycznej.
- Dostarczanie radości i satysfakcji z udziału w zajęciach.
- Podnoszenie stanu zdrowia i sprawności fizycznej.
- Rozwijanie zainteresowań sportowych z jednoczesnym wyrabianiem nawyków czynnego uprawiania ćwiczeń ruchowych.
- Kształtowanie właściwej postawy społecznej w szczególności wyrabianie takich cech charakteru jak: aktywność, samodzielność, poczucie obowiązku.
- Diagnoza sprawności fizycznej dzieci sześcioletnich.
Podstawowe warunki realizacji
- Zajęcia usprawniające prowadzone są w opolskich przedszkolach publicznych.
- Jedna jednostka lekcyjna , jeden raz w tygodniu.
- Do realizacji określonego programu wykorzystywany będzie sprzęt sportowy przedszkoli.
Cele wychowawcze
- Utrwalanie modelu zdrowego, higienicznego trybu życia.
- Nabywanie umiejętności sportowej rywalizacji, współdziałania w zespole, poczucia odpowiedzialności za sukcesy i porażki oraz zasady fair play w grze i w życiu.
Standardy osiągnięć
- Postaw
- Świadoma postawa spędzania czasu wolnego.
- Umiejętność samooceny poziomu sprawności fizycznej.
- Kształtowanie postaw prospołecznych samodyscypliny.
- Wiadomości
- Opanowanie podstawowego zakresu wiadomości dotyczących zasad bezpieczeństwa podczas zajęć ruchowych
- Umiejętności
- Opanowanie podstawowych czynności ruchowych (rzut, chwyt)
- Ćwiczenia oswajające z piłką
- Kształtowanie koordynacji ruchowej (równowaga, łączenie ruchów)
- Kształtowanie zdolności motorycznych (szybkość, zwinność, wytrzymałość)
Treści nauczania
- Gry i zabawy oswajające z przyborami i przyrządami
- Nauka podstawowych czynności ruchowych (chwyt, rzut, kozłowanie)
- Gry uzupełniające.
- Ćwiczenia ogólno usprawniające
- Ćwiczenia koordynacyjne.
Sposoby realizacji programu
- Czynny i systematyczny udział w zajęciach .
Efekty programu
- Polepszenie sprawności ogólnej dziecka.
- Posiadanie podstawowych nawyków higienicznych.
- Wzmacnianie zdrowia dzieci.
- Umiejętność współdziałania w grupie.
- Wzrost zainteresowania aktywnością ruchową.
Opracował : Roman Firlus